Hadith No-42 : Iman, Islam, Ihsan, Hari Kiamat


Rujukan Al-Quran :

Sesungguhnya di sisi Allah pengetahuan yang tepat tentang hari kiamat. Dan Dia lah jua yang menurunkan hujan, dan yang mengetahui dengan sebenar-benarnya tentang apa yang ada dalam rahim (ibu yang mengandung). Dan tiada seseorang pun yang betul mengetahui apa yang akan diusahakannya esok (sama ada baik atau jahat); dan tiada seorangpun yang dapat mengetahui di bumi negeri manakah ia akan mati. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Amat Meliputi pengetahuanNya. 
{Surah Luqman 31:34}

 Hadith :
Dari Abu Hurairah r.a katanya : "Pada suatu hari Rasulullah SAW duduk bersama-sama jemaah, tiba-tiba datang kepadanya seorang lelaki (lalu) bertanya : "Apakah ertinya Iman?"
Jawab Rasulullah SAW : "Iman ialah percaya kepada Allah, kepada malaikat-Nya, kepada rasul-Nya, dan kepada hari berbangkit (hari akhirat)."

Tanya orang itu lagi : "Apakah ertinya Islam?"
Rasulullah SAW menjawab : "Islam ialah menyembah Allah dan tidak mempersekutukan-Nya, mendirikan solat, membayar zakat dan puasa di bulan Ramadhan."
Lelaki itu bertanya lagi : "Apakah ertinya Ihsan?"
Rasulullah SAW menjawab : "Ihsan ialah menyembah Allah seolah-olah engkau melihat Dia. Biarpun engkau tidak (dapat) melihat-Nya maka sesungguhnya Dia melihat engkau."

Tanya lelaki itu lagi : "Bilakah hari kiamat?"
Rasulullah SAW menjawab : "Orang yang ditanya (Rasulullah) tidak lebih tahu dari orang yang menanya. Tapi akan kuterangkan tanda-tandanya :
1.Apabila budak perempuan melahirkan majikannya. 

2.Apabila gembala unta telah bermegah-megah dalam gedung yang indah (mewah). Dan kiamat itu salah satu dari lima rahsia yang hanya Allah mengetahui-Nya. Lalu Rasulullah SAW membaca Surah Luqman 31:34.
Setelah itu orang lelaki itu pergi. Maka Rasulullah SAW bersabda : "Panggilah dia kembali!" Tetapi mereka (jemaah) tidak nampak lelaki itu lagi.Rasulullah SAW bersabda : "Itulah Jibril, dia mengajarkan agama kepada umat manusia."
{Hadith Riwayat Imam Bukhari, Shahih Bukhari Hadith No-42}

Catatan Terbaru Catatan Lama

Leave a Reply

Dikuasakan oleh Blogger.