Hadith No-25 : Pembunuhan


Rujukan Al-Quran :

Wahai orang-orang yang beriman, janganlah kamu makan (gunakan) harta-harta kamu sesama kamu dengan jalan yang salah (tipu, judi dan sebagainya), kecuali dengan jalan perniagaan yang dilakukan secara suka sama suka di antara kamu, dan janganlah kamu berbunuh-bunuhan sesama sendiri. Sesungguhnya Allah sentiasa Mengasihani kamu. 
{Surah An-Nisaa' 4:29}

 Hadith :
Dari Ahnaf Bin Qais, r.a dia menceritakan : "(Suatu ketika) saya pergi hendak menolong seorang laki-laki (sedang berkelahi). (Kebetulan) saya bertemu dengan Abu Bakrah (lalu) bertanya kepadaku. :"Hendak ke mana kamu?"
Jawabku : "Saya hendak menolong orang itu"
Abu Bakrah menjawab : "Kembalilah! (Jangan tolong dia!). Saya mendengar Rasulullah SAW bersabda : "Apabila dua orang muslim berkelahi masing-masing menggunakan pedang maka si pembunuh dan yang dibunuh keduanya akan masuk Neraka."
Saya bertanya : "Ya Rasulullah, si pembunuh patut masuk Neraka tetapi kenapa pula yang terbunuh?"
Jawab Rasulullah : "Kerana orang yang terbunuh itu sengaja pula hendak membunuh saudaranya sendiri."

{Hadith Riwayat Imam Bukhari, Shahih Bukhari Hadith No:25}

Catatan Terbaru Catatan Lama

Leave a Reply

Dikuasakan oleh Blogger.